UppLYSning 10/2: Introduktion till CUDA

Kent Engström kent at lysator.liu.se
Tue Jan 27 21:18:40 CET 2009


Årets första UppLYSning är om två veckor:

10/2: Introduktion till CUDA
      Med Mikael Kalms

  En modern hemdator har mer beräkningskraft på grafikkortet än i själva
  huvudprocessorn. Tyvärr har det tidigare varit svårt att utnyttja
  grafikkortets resurser till något annat än att rita avancerad
  3D-grafik. Detta håller dock på att ändras. Flera C-liknande
  programmeringsspråk för grafikkort har dykt upp under de senaste
  åren. Denna föreläsning beskriver ett sådant språk: CUDA. Allt som
  krävs för att prova CUDA hemma är ett någorlunda nytt
  NVIDIA-grafikkort.

  Föreläsningen behandlar parallellprogrammering i CUDA. Fokus ligger på
  frågor som: Hur ser programmeringsmodellen ut? Vilka typer av
  algoritmer lämpar sig för att köras på ett grafikkort? Hur skriver man
  kod som kör snabbt på fler än hundra processorer? Hur hittar man
  buggar i sådan kod?  Kort sagt: CUDA är fräckt, men är det värt
  besväret?

  Mikael Kalms är programmerare på EA DICE, och "snart klar" med en
  civilingenjörsutbildning i Datorteknik på LiTH.

Alla är välkomna till UppLYSning! Du behöver inte vara medlem i Lysator
eller student/anställd på universitetet. Vanligen hålls föredragen på
tisdagar klockan 18:15 - 20:00 i Visionen, B-huset. 

Aktuellt program finns på http://www.lysator.liu.se/upplysning/ där du
också kan anmäla dig för att få utskick om UppLYSning via e-post. 

UppLYSning arrangeras av Lysator i samarbete med Institutionen för
datavetenskap, Institutionen för systemteknik och UNIT.


Kommande UppLYSningar:

 3/3: Hur fort går egentligen 4G?
      Med Gunnar Bark, Ericsson Research

  De senaste åren har mobilt internet via mobilsystemen slagit igenom på
  allvar. Ericsson har tillsammans med andra företag standardiserat
  nästa generations mobilsystem, som kallas 3G Long Term Evolution
  (LTE). Kvällens UppLYSning beskriver 3G-tekniken och denna
  efterföljare på ett tekniskt övergripande plan.

24/3: Konsten att dissekera en Motorola 68000
      Med Andreas Ehliar

  Motorola 68000 är en processor som har använts i allt från
  arbetsstationer, spelkonsoller till inbyggda system. Alla som någon
  gång har använt exempelvis en Amiga, Atari ST, Sega Mega Drive eller
  en tidig Macintosh har använt en M68000. Ikväll ska vi med hjälp av
  information från exempelvis M68000-relaterade patent dyka ner på
  djupet och titta på de detaljer som en programmerare vanligtvis aldrig
  har en aning om, som exempelvis hur mikrokoden fungerar och hur ALU:n
  ser ut. Med hjälp av högupplösta foton kan vi även få en inblick i den
  ingenjörskonst som chipdesign innebar för 30 år sedan.



More information about the Upplysning-info mailing list