[Runeberg] Två gamla Uppsala-professorer

Anders Thulin ath at algonet.se
Thu Oct 17 21:18:42 CEST 2002

Lars Aronsson wrote:

> Det vore mycket intressant att veta.  Går det att koppla egna
> stavningsordlistor till den aktuella versionen av FineReader?

   Det verkar som bästa sättet att göra det är att:

   a) Definiera ett nytt språk ('Svenska - gammalstafning') baserat
      på standardsvenska.
   b) Redigera teckentabellen till detts språk (dvs. inga $ eller
      #, men med litet fler vokaler med akut och grav accent, t.ex)
   c) Sedan koppla ordlista till detta

 >                                                       Vi har
> ju en hel del "jernvägar" och "hvarför" i våra texter.  Vi kan
> relativt lätt skapa en ordlista om bara formatet är känt.

   Har inte gjort några detaljtester men formatet verkar vara .txt
(normal eller Unicode). Sedan finns det något .PMD som inte finns beskrivet
i dokumentationen (Portable Morphological Dictionary sägs det vara -- verkar vara
standardformatet på FRs användarlexikon). Sedan påstås Word .dic fungera också ...

   Inga problem heller att få separata .htm-filer för varje sida, verkar det.
--
Anders Thulin     ath at algonet.se     http://www.algonet.se/~ath