[Runeberg] Två gamla Uppsala-professorer

Lars Aronsson lars at aronsson.se
Thu Oct 17 02:34:32 CEST 2002

Anders Thulin wrote:
>    Går det att enkelt ladda ner de inskannade sidorna (dvs. 600 dpi...)

Nej, de är inte exponerade utåt.  Eftersom TIFF-filer inte kan visas
av de vanliga webbläsarna, orsakar det bara en massa korkade frågor
från fel sorts användare.  Men om du vill prov-OCR:a något åt oss, så
kan vi öppna en bakdörr åt dig.  Vilket verk vill du börja med?  Skriv
till mig direkt, så ordnar vi det.

>    Jag är smått frestad att se hur väl FineReader klarar denna upplösningen
> ... blir resultatet hyfsat bra så kan väl vara användbart.

Det vore mycket intressant att veta.  Går det att koppla egna
stavningsordlistor till den aktuella versionen av FineReader?  Vi har
ju en hel del "jernvägar" och "hvarför" i våra texter.  Vi kan
relativt lätt skapa en ordlista om bara formatet är känt.

Lars Aronsson,
projektledare.
--
  PROJEKT RUNEBERG - Nordisk litteratur & konst på Internet sedan 1992
  mailto:runeberg at lysator.liu.se   http://www.lysator.liu.se/runeberg/