[Runeberg] Tv� gamla Uppsala-professorer

Lars Aronsson lars at aronsson.se
Tue Oct 15 22:17:47 CEST 2002

Projekt Runeberg,

Medan jag höll på att städa på min hårddisk i veckan, hittade jag ett
par gamla verk som jag scannat in för flera år sedan, men glömt att
lägga upp i Projekt Runebergs samlingar.  Att sådant kan hända!

Det handlar om två gamla Uppsala-professorer: Wilhelm Erik Svedelius
och Carl Rupert Nyblom.

  Wilhelm Erik Svedelius,
  "Anteckningar om mitt förflutna lif", andra utgåvan, 1894,
  http://runeberg.org/svedelif/

  Carl Rupert Nyblom (red.),
  "Svensk literatur-tidskrift", 1865-1869
  årgång 1865, http://runeberg.org/littid65/
  årgång 1866, http://runeberg.org/littid66/
  årgång 1867, http://runeberg.org/littid67/
  årgång 1868, http://runeberg.org/littid68/
  årgång 1869, http://runeberg.org/littid69/

Mer om dessa personer och verk kan man läsa i Nordisk familjebok och
skriva på wiki-sajten susning.nu.

Det är elektroniska faksimilutgåvor, där bara små delar har
OCR-tolkats.  Någon gång borde vi skaffa oss ett fungerande
OCR-program och köra OCR på allt som är inscannat.

Det här är alltså ett litet avbrott i inläsningen av Nordisk
familjebok.

Lars Aronsson,
projektledare.
--
  PROJEKT RUNEBERG - Nordisk litteratur & konst på Internet sedan 1992
  mailto:runeberg at lysator.liu.se   http://www.lysator.liu.se/runeberg/