[Mattricks] Buggar och önskningar

Ragnar Ouchterlony ragnar at lysator.liu.se
Thu Mar 4 17:40:24 CET 2004

On Thu, 4 Mar 2004, Stefan Ekman wrote:

> Hej!
>
> Två fel:
> 1) Mailadressen på hemsidan funkar inte: mattricks at lysator.liu.se (User
> unknown (in reply to RCPT TO command))

Du lyckades skicka hit ändå?

> 2) Jag har efter en del klyddande fått igång Mattricks i Redhat Fedora
> Core 1. Det går bra så länge som man kör LANG som engelska. Kör man
> svenska så försvinner alla strängar som innehåller åäö helt. Antagligen
> är det för att Fedora använder utf-8. Jag har testat både med
> wxPythonGTK och wxPythonGTK2 med rpm-er som byggts från srpm:erna på
> wxPythons hemsida. wxWidgets är 2.4.2 rpm:er från wxWidgets hemsida. Jag
> kör en cvs-version av Mattrick hemladdad för några minuter sedan. LANG
> är normalt sett sv_SE.utf-8 om man kör svenska i FC1.

Ja, du vill använda iso-8859-1 när du kör mattricks. wxWindows är dålig
på att hantera utf-8, åtminstone i min debian. När wxWindows/wxPython
kommer med en ny stabil version (2.6), så är det troligt att vi börjar se
till att använda oss av UTF-8.

> Tre önskemål:
>
> 1) Såg att ni på TODO-sidan tänker införa en möjlighet att välja vilka
> spelare som som kan tas ut till laget. Det vore mycket bra, men kan man
> inte samtidigt lägga in så att man kan spara förval för detta, så att
> man kan välja ett B-lag t ex genom en dropdownmeny.

Jo. Det där ska göras om en del och förhoppningsvis kommer dessa fitjurs
också.

> 2) Jag vill också kunna välja och låsa spelare helt på positioner för
> att få laget jag väljer själv jämfört med det som automatgenererats. Typ
> http://www.mybestteam.tk/.

Det kanske skulle vara möjligt.

> 3) En lagdelsanalysator. (Om det är möjligt att göra det)... Dvs en
> funktion som värderar det uttagna laget på samma sätt som lagdelarna i
> "Game Prediction".

Det har vi också funderat på. Det svåra är dock att få en bra funktion för
att förutsäga hur bra laget kommer spela i de olika lagdelarna. Färdiga
funktioner för detta är helt klart välkommet.

> Jag talar för övrigt flytande C++ och wxWidgets :-), men kan inget om
> Python (ifall ni vill ha hjälp).

Vi behöver alltid hjälp. Python är väldigt lätt att lära sig (tycker jag
iaf).

/Ragnar