[Mattricks] Re: [Mattricks] Köra igång mattricks på Mac

Kent Karlsson kent at popwire.com
Mon Mar 1 09:35:51 CET 2004

Hallå,

När du installerat PyXML så startar du antingen genom att byta namn på
mattricks.py till mattricks.pyw och dubbelklicka på den eller så
skriver du bara pythonw mattricks.py så ska det starta. Klagar den på
att den inte hittar _bsddb så gör du följande (tidigare publiserat på
den här listan)

Jag använder # för att visa att det är en ny rad, så dom behöver tas
bort och raderna sättas ihop innan du kör. Eftersom du kör 10.2.8 och
installerat python 2.3 själv så blir du nog tvungen att se till att
pathen till Python verkligen stämmer, mina gäller i 10.3.

# curl
http://undefined.org/python/pimp/bsddb-4.1.6.darwin-6.6-
Power_Macintosh.tar.gz > bsddb.tgz
# tar xzvf bsddb.tgz
# mv
./Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.3/lib/python2.3/site-
packages/_bsddb.so .
# install_name_tool -change
/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.3/Python
/System/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.3/Python
_bsddb.so
# mv _bsddb.so
/System/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.3/lib/python2.3/

Hittade iden här:
http://divmod.org/users/mailman.twistd/pipermail/divmod-dev/2003-
November/000150.html

-- kent