[LSFF] Begravning

Britt-Louise Viklund britt-louise.v at telia.com
Sun Apr 15 10:42:27 CEST 2018

I fredags åkte jag upp till Stockholm på Lars-Olov Strandbergs
begravning. Flera LSFF:are har ju träffat honom så här kommer en kort
rapport.

Begravningen hölls i Norra Kapellet på Norra begravningsplatsen i Solna.
Jag tror ca 70 pers närvarade, utöver familjen många fans och
tolkienister (grupperna överlappar ju en del) samt gamla vänner så som
ett par studentkamrater.

Prästen var vän till Lars-Olov så det blev en personlig begravning där
tex fandom och SoW nämndes . Bla inledde en bön skriven av en astronom
om galaxer och svarta hål. Psalmer sjöngs, orgelmusik spelades och man
hade även valt att spela "Into the West" med Annie Lennox (från The Lord
of the Rings). Jag tror det var då som jag såg mest tårar.

Efteråt en minnesstund på Solnadals värdshus. Karl-Johan Norén upprepade
sin sång Strandbergs skål som han framförde som en hyllning till
Lars-Olov på Confuse 2015. Jag satt bredvid Eva Norman och Karl-Johan
och vi mindes bla tillbaka till Lars-Olovs legendariska bildvisningar på
kongresser under många år.

Ett värdigt avsked till svensk fandoms grand old man.

De pengar jag samlade in skickade jag till Rädda Barnen. Jag beställde
att minnesbladet skulle skickas till begravningsbyrån. Det fungerade bra
eftersom det lästes upp under minnesstunden tillsammans med andra av
Johan Anglemark, som fungerade som "toastmaster".