[LSFF] Griljera skinkan eller inte?

Tommy Persson tommy.persson at liu.se
Fri Dec 18 13:10:19 CET 2015

On 2015-12-18 09:05, Viklund Britt-Louise wrote:
> Har du ägg och ströbröd (senap finns ju) ifall någon vill griljera eller ska sådant medtagas?
>
> Det är ju inte precis krångligt att griljera.  Och vi kan griljera en i taget ifall vi är tveksamma om båda behövs.

Ja, ägg, ströbröd och senap finns. Men om syftet med griljering är att
ge smak kanske annan smak än senap behövs då man ändå har den på skinkan...

Jag lyckas aldrig få griljeringen att fastna ordentligt på skinkan.

Kollar nu ett recept. Man verkar behöva majsstärkelse också:

Griljering: Blanda samman ägg, de båda senapssorterna och socker. Torka
av ytan på skinkan med hushållspapper och sikta över majsstärkelse så
stannar griljeringen kvar. Bred senapsblandningen över skinkan och strö
över ströbrödet. Griljera skinkan mitt i ugnen ca 15 min eller tills
skinkan fått fin färg.

Låt skinkan kallna innan den skärs i tunna skivor och serveras på julbordet.

-------

Jag har ingen majsstärkelse. Vad är det? Är det majzena-mjöl?

---