[LSFF] Uppsala Fandoms arkiv: dags att gräva fram gamla fanzine

Viklund Britt-Louise Britt-Louise.Viklund at aklagare.se
Thu Jan 26 09:27:10 CET 2012

Trevlig idé.

Från: lsff-bounces at lists.lysator.liu.se [mailto:lsff-bounces at lists.lysator.liu.se] För Daniel Albertsson
Skickat: den 25 januari 2012 23:55
Till: Diskussioner om sf och fandom i Uppsala; lsff at lists.lysator.liu.se
Ämne: [LSFF] Uppsala Fandoms arkiv: dags att gräva fram gamla fanzine

Hejsan!

Uppsala Fandoms arkiv bor numera i min källare. Mängden intressant fandomhistoria där är enorm. Bara i de tre små lådorna (av, säg, 50) jag tog upp i lägenheten nu hittade jag material från 1959 till 1994.

Min tanke är att jag, lite slumpmässigt, gräver igenom arkivet och skriver om diverse fanzine, och annat material, som finns där. Det är kul för mig eftersom jag inte vet någonting över huvud taget om den världen (annat än korta kommentarer om hur det var "förr i tiden").
Jag kan tänka mig att det är minst lika kul för folk som faktiskt var med och skrev de här fanzinen (har redan stött på namn som är högst aktiva idag).

Texterna kommer läggas upp på: http://www.tystnad.net/

Första texten är redan uppe, om Science-Fiction Times, tredje året, nr. 26, oktober 1960:
http://www.tystnad.net/2012/01/science-fiction-times-tredje-aret-nr-26-oktober-1960/

Skicka gärna vidare till andra listor där det finns potentiellt intresserat folk.

(Jag kommer inte skicka ett nytt mail för varje ny text jag skriver, utan snarare påminna er om projektet med ett flertal länkar samtidigt.
Vi får se vad som händer.)

God läsning,
Daniel Albertsson