[LSFF] Uppsala Fandoms arkiv: dags att gräva fram gamla fanzine

Daniel Albertsson daniel.et.albertsson at gmail.com
Wed Jan 25 23:55:20 CET 2012

Hejsan!

Uppsala Fandoms arkiv bor numera i min källare. Mängden intressant
fandomhistoria där är enorm. Bara i de tre små lådorna (av, säg, 50)
jag tog upp i lägenheten nu hittade jag material från 1959 till 1994.

Min tanke är att jag, lite slumpmässigt, gräver igenom arkivet och
skriver om diverse fanzine, och annat material, som finns där. Det är
kul för mig eftersom jag inte vet någonting över huvud taget om den
världen (annat än korta kommentarer om hur det var "förr i tiden").
Jag kan tänka mig att det är minst lika kul för folk som faktiskt var
med och skrev de här fanzinen (har redan stött på namn som är högst
aktiva idag).

Texterna kommer läggas upp på: http://www.tystnad.net/

Första texten är redan uppe, om Science-Fiction Times, tredje året,
nr. 26, oktober 1960:
http://www.tystnad.net/2012/01/science-fiction-times-tredje-aret-nr-26-oktober-1960/

Skicka gärna vidare till andra listor där det finns potentiellt
intresserat folk.

(Jag kommer inte skicka ett nytt mail för varje ny text jag skriver,
utan snarare påminna er om projektet med ett flertal länkar samtidigt.
Vi får se vad som händer.)

God läsning,
Daniel Albertsson