[LSFF] Martins läsning

Martin Glännhag levertin4ever at hotmail.com
Wed Dec 29 07:03:01 CET 2010

Igår fick jag hem den nyaste upplagan av novellsamlingen The Best of Edmond Hamilton(ursprungligen
 publicerad 1977), försedd med introduktion av Leigh Brackett och
efterord av Hamilton själv. Detta är högeligen rekommenderad läsning,
inte bara för de som är intresserade av Edmond Hamilton och pulp
fiction, utan också för att bättre överskåda utvecklingen av science
fiction under 1900-talet. Denna samling rymmer flera återkommande
antologinummer, såsom "What's It Like Out There?", "The Island of
Unreason" och "He That Hath Wings". Där finns också flera noveller jag
aldrig läst tidigare och ännu inte hunnit ta mig igenom, men ett par
stycken som jag avklarat kan jag väl beskriva. "Fessenden's Worlds" är
en variant på makrokosmos/mikrokosmos-berättelsen som får läsaren att
oroligt skåda upp mot stjärnorna. "In The World's Dusk" är kraftigt
inspirerad av Clark Ashton Smith och i synnerhet tycks det mig av
"Empire of Necromancers", men med Hamiltons egna storslagna perspektiv
och svarta humor. "The Man Who Returned" publicerades för första gången i
 Weird Tales, vilket är fullt begripligt och inte bara för att det var
Hamiltons vanliga magasin, jag har svårt att tänka mig att något annat
pulpmagasin skulle vilja befatta sig med denna ytterst nedstämmande
berättelse.

Vänliga hälsningar
Martin Glännhag