[LSFF] Ny Sapphire and Steel doodle

Roger Klein klein64 at gmail.com
Mon Aug 2 20:40:42 CEST 2010

BLV skrev:

> Nu har jag fyllt i. OBS att 28/7 kan jag bara efter kl 14.30.
>
> Hur långt hann ni i lördags? Och var det bra även i fortsättningen?
> Och hade 11:orna något med vapenstilleståndet att göra?

Jag tyckte i alla fall att det var bra och stämningsfullt, men en
smula för utdraget. Jag är egentligen tolerant när det gäller äldre
TV-seriers lägre tempo -- det kan vara både sympatiskt och charmigt --
men ibland blev den här serien verkligen lite väl långsam även för
mig. Fast på det stora hela är jag nöjd.

Och, oh ja! Visst var det som du insiktsfullt påpekade att 11:orna
hade med vapenstilleståndet att göra, men det fanns ju också ett
mysterium, precis som vi konstaterade: varför var det FYRA 11:or? (Det
förklarades förstås, och det var alltså en del av gåtans lösning.)
Roligt småklurigt, onekligen! Jag tror att Sapphire & Steel skulle
fungera rätt bra i modern tappning som skräck-äventyrsspel. Hemsökta
hus, mysterier och problemlösning, liksom. Den känslan fick jag i alla
fall.

Jag är rätt förtjust i konceptet hemsökta hus (som fiktion, alltså,
inte när man försöker påskina att det är på riktigt), så Sapphire &
Steel passade mig bra på det viset, inte minst med sin charmiga och
udda SF-vinkling på temat.

/Roger