[LSFF] Fanzinediskussion

Per Westling lhcper at gmail.com
Wed Jan 13 14:03:55 CET 2010

Det förekommer även kortformen "zine" (med uttalet "zi:n" / "zeen").  En
nackdel med "zine" i svenskt språkbruk är att svenskar har en tendens att
uttala detta som "sajn" istället.
Är dock tveksam till om kortformen "sin" förekommer?  Har även sett
kortformer som "xyn" och liknande i engelsk fandom (inte SF i detta fall,
har för mig att det var i NERTZ (
http://www.diplomacy-archive.com/resources/postal/nertz.htm), en gammal
favorit från Irland) så även där har det förekommit varianter.

Denna kortform får mig att tro att "fanzin"/"fanzine" är tämligen vanlig
även i mindre anglifierade (anglemarkifierad?) fandom än SF-fandom. (T.ex.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_fanzine_fr%C3%A5n_Sverige ger
en rad exempel.  Denna listar saknar dock många svenska fansin jag läst...)

Letar man vidare så finner man även "modernare" varianter förekommer
webzine, e-zine, cyberzine, hyperzine, ...

Slutsatsen blir nog att fanzine och 'zine kommer att leva vidare...

/ Per