[Ekenstam] Kejsartemplet 2005 (fristående uppföljare till Dimbros fäste)

Kalle Burbeck kalbu at ida.liu.se
Sun Aug 1 21:33:26 CEST 2004

Hejsan!

Vi (familjen) avser att åka som släkten Dunge på Kejsartemplet (fristående
uppföljare till Dimbros fäste).

Kejsartemplet - Vem som helst kan bli präst
http://www.kejsartemplet.se/
20-24 Juli 2005

Dimbros fäste var ett mycket bra lajv, för de av er som inte var där.
Coolt med gränder där man kan gå vilse, hög klass på deltagare, hög
medelålder och duktiga arrangörer. En hel del intriger. Lite mindre
allvarligt än många andra lajv, det är tillåtet att spela lite lustigare
roller och skruva till det lite extra. (Inspiration Terry Pratchet). Läs
på hemsidan för mer info.

Idé:
Det är alltid roligt när man känner många trevliga lajvare på ett lajv,
speciellt på bylajv eller stadslajv som detta så att man verkligen känner
sina släktingar och har bättre möjligheter att träffas innan lajvet. Så vi
tänkte uppmuntra er Ekenstammare och andra trevliga lajvare att fundera på
att åka på Kejsartemplet, som Dungar eller andra roller utifrån intresse.

Organisation
Till Kastaria åkte vi skogshuggare som en stor grupp (typ 25 eller vad vi
blev). Tyvärr kunde jag inte låta bli att vara lite för mycket hönsmamma.
En miss vi gjorde var att vi planerade för mycket praktiskt innan, och
hade för få aktiviteter bara för att umgås och ha trevligt tycker jag.
Delvis mitt fel. En fördel med att vara många var dock att vi kunde bygga
upp den trevligaste gården i byn.

PÅ Kejsartemplet kommer de flesta deltagare bygga hus av masonit som
arrangörerna tillhandahåller. Det blir betydligt mindre imponerande än
våra hus på Kastaria, men kräver också väldigt lite arbete i jämförelse.
Därför fungerar det fint att åka i mindre grupper.

Mitt förslag är att de av oss som åker på Kejsartemplet organiserar oss i
matlag/familjegrupper, där varje matlag också fixar allt annat praktiskt
internt (husbygge, eldstäder etc). Vill vi bygga något gemensamt
(långbord) kan vi göra det, men i princip är varje matlag helt
självplanerande. Det vi gör gemensamt i släkten Dunge innan lajvet är att
umgås, lära känna varandras roller, sjunga, har trevligt. Koncentration på
spelförberedande aktiviteter snarare än byggnationer och andra
livsnödvändigheter. Jag skapar en epostlista under hösten, där man kan ha
kontakt.

Angående Dunge
Dunge är skogshuggare, delvis lika Ekenstams skogshuggare. Vi är enkla
rejäla människor som respekterar gott arbete och som uppskattar enkla
nöjen som mat, sång och musik. Vi kan också vara högljudda, buffliga,
självgoda och konservativa. Ett träd är ingen Dunge, så Dungar gör saker
tillsammans. Även när det inte är lämpligt. (Delegation till borgmästaren
någon?...)

Jag har varit i kontakt med arr (Kraftling) och han vill görna ha tillbaka
oss som var där som Dunge. Denna gång kommer Dunge troligtvis fått lite
förnyad respekt (mindre spott och spe från övriga släkter), samt inte vara
främlingsfientliga ens i bakgrunden - främlingsfientligheten uteblev under
Dimbros eftersom främlingar var de som var trevligast mot oss och dessutom
bjöd på mat. Dock är Dunge fortfarande mycket konservativa och skeptiska
till nymodigheter.

Det är ett år kvar, så detta mail är främst för att sätta lajvet i era
huvuden. Kejsartemplet kommer dock garanterat bli fullt, frågan är bara
när, så när den tiden kommer rekomenderas tidig anmälan.

Dunge får vara runt 30 personer (men vill vi kan det säkert pressas in
några till). Vill man spela Dunge, visa intresse genom att skicka ett mail
till mig. Vill man åka på Kejsartemplet som något annat, skriv till listan
eller mig och berätta, så kan jag göra en allmän Kejsartemplet-epostlista
senare.

Vänliga hälsningar

//Kalle