Dictionaire de la Bible/Boktips om lagning

sr Marie sr.marie at roglekloster.se
Sat Apr 24 09:58:42 CEST 2010

Hejsan Peter,

Tack för det snabba svaret. Jag hade inte tittat på dem ordentligt innan jag
postade frågan. De är bara löst sydda nära överkant och underkant (ca A4
format) och mkt tunt limmade i ryggen med animaliskt lim (tror jag i alla
fall, benediktinsystern som introducerade mig i konsten sa att det blir brunt
när det torkar). Det är nog inga problem att mjuka upp det med lite
tapetklister och sedan skrapa bort.

Jaha, då står jag inför ett mastodontarbete att binda om alltihop... Jag både
bävar och gläds åt projeketet.

Jag har frågat i ett annat forum också, men jag passar på att fråga er också.
Jag är ute efter en bra "lagningsmanual" för böcker och undrar vad ni skulle
föreslå för någon. Jag har ett (tillräckligt) antal böcker om bokbinderi, men
är ute efter något mer inriktat på lagning och gärna lite mer avancerat. Jag
har arbetat med att göra nya ryggar inkl omlimning, har sytt min första lilla
antecknings-bok, kan laga pocketböcker osv, så jag är inte precis nybörjare,
men är ute efter något mycket grundläggande och praktiskt. Typ: recept av
olika slag, hur man kan behandla missfärgat och vattensskadat läder. Både
traditionella och mer moderna tekniker... Vi har inga speciellt värdefulla
böcker, men en del är gamla, handbundna och väldigt fina och jag vill kunna
underhålla dem på ett bra sätt.

Jag läser engelska utan problem, och har tittat på Book repair for Booksellers
booksellers av Joyce Godsey och Bookbinding and conservation by hand av Laura
Young. Det senaste tipset var Thames and Hudson Manual of Bookbinding av
Arthur W. Johnson som jag är intresserad av.

Vilken av dessa (eller kanske någon annan) skulle ni vilja rekommendera mig.

Trevlig helg!
Syster Marie