Marmorering

Erik Haagensen erik at haagensen.no
Wed Apr 9 21:39:51 CEST 2008

Har kastet meg ut i marmoreringens "edle kunst". Det har vært mange mislykka
forsøk - men nå ser det ut til å gå atskillig bedre.

Det var et gjennombrudd etter at jeg fikk tak i og leste boka
"Marmorera och dekorera med papper och färg"
av Per og Kertin Nilsson
Bokförlaget Spektra, Halmstad
1996
isbn 91-7136-460-9

I denne boka henvises det til stoffet "TYLOSE" for marmoreringsgrunn.
Jeg har problemer med å finne ut hva det egentlig er, men har prøvd noe som
kanskje er nærliggende:
- Metylcellulose (MC)
- Karboxymetylcellulose (CMC)
- tapetklister (som også er noe xxxxxx-cellulose-saker)
Disse har gitt varierende resultater, men ifølge boka så skal Tylose altså
være veldig bra. Derfor vil jeg prøve det!

Er det noen som kan si hva Tylose egentlig er - gjerne kjemisk
formel/betegnelse for å være sikker.
(Kanskje det er noen av stoffene jeg allerede har prøvd!)

--
mvh
Erik Haagensen