Skinn till bokbinderi

Maria Vernersson maria.vernersson at folkbildning.net
Fri Jun 9 14:12:15 CEST 2006

Man kan också vända sig till Harmatan, ett annat brittiskt företag, som
brukar vara aningen billigare än Hewit. Deras hemsida heter

www.harmatan.co.uk

Tyvärr står inga priser på hemsidan och jag har glömt hur mycket det
kostar.

Harmatan har skinn i olika klasser och kvaliten är så hög att man gott kan
nöja sig med andra klassens skinn (där det kan finnas fläckar och hål).
Första klassens skinn behövs bara om man ska göra ett väldigt speciellt
arbete.

OBS, obs, OBS: Det går defintivt inte med vilket skinn som helst. Det
mesta skinnet som finns ute i handeln är kromgarvat och det funkar inte
att bearbeta det på det sätt man måste i bokbinderi. Bokbindarskinn måste
vara vegetabiliskt garvat och då måste man vända sig utomlands.  Med tanke
på hur mycket arbete man lägger ner på ett skinnband, är extrakostnaden
inte så farlig.

Jag band in en bok en gång med "ilket skinn som helst" och det var ett
h-te att skärpa och det går inte att sätta titel direkt på ryggen.
Dessutom var skinnet svårbearbetat när jag skulle klistra fast det.

hälsningar
maria