Ny på listan med vanlig fråga

per.torberger at idg.se per.torberger at idg.se
Wed Apr 21 17:35:07 CEST 2004

Hej,

jag är ny på bokbinderilistan och tänkte i första hand säga hej. Heter Per
Torberger, är reporter på tidningen CAP&Design och i vissa fall en riktig
hantverksromantiker. Detta gäller i synnerhet bokbinderi och äldre
tryckerimetoder. Inom bokbinderi har jag två projekt – det ena är ett
drömprojekt, att formge och binda in Shakespeares samlade verk, det andra
kommer att bli av inom en så snar framtid som möjligt, att binda in
fotoalbum.

Nu till en fråga som jag misstänker har ställts många gånger förut: var
hittar jag bokbinderimaterial?
Matton i Stockholm säljer bokbinderilim och falsben, de har även
pappersknivar, men i övrigt? Jag är främst på jakt efter klot och såna där
band du binder fast sidorna i.

Har kollat i listans meddelandearkiv men inte hittat några tips om
försäljare i Stockholmsområdet (har däremot hört att det ska finnas någon
i Södertälje – någon som vet?).

Tack på förhand!

Mvh
Per Torberger