Re: Termfråga om bokbinderi ("finishing")

Peter Nermander peter.nermander at abc.se
Sat Mar 1 10:44:21 CET 2003

Jag har för mig det finns en svensk term som motsvarar finishing. Finishing
handlar såvitt jag förstått om själva klädseln på pärmarna (t.ex. skärpning
av skinnet, färgning, textning med bladguld etc). Tyvärr har jag bara läst
mig till mina kunskaper i böcker lånade på biblioteket så jag har lite svårt
att slå upp.

Sewing är mycket riktigt själva häftningen. Det finns en omfattande ordlista
över engelska bokbindartermer på http://palimpsest.stanford.edu/don/don.html
(den förklarar dock bara vad det är, det finns inga översättningar).

/Peter