Ett första hej.

Hans Persson unicorn at lysator.liu.se
Wed Mar 20 13:26:01 CET 2002

"Britta Stenberg" <britta.k.stenberg at telia.com> writes:

> Jag lagar och binder in mina gamla böcker hemma, har fått köpa in en
> avlagd utrustning, nästan allt utom något att hyvla sidorna med. Men
> tre kurser hos olika studieförbund och en sommarkurs i Leksand känns
> tunnt när man vill komma vidare.

Jag har skrapat ihop diverse verktyg från olika håll så gått jag har
hittat. Häftlådan har jag snickrat ihop. Den är ful, men den fungerar
någorlunda.

Var får man tag i gammal utrustning, tro?

> Jag gör också eget papper av vass, hö, linrester, nässelfibrer och
> annat växande eller visset och där det passar, får det slinka med in
> i böckerna.

Det har jag aldrig provat att göra, men jag skulle gärna göra.

> Förutom stenciler från kurserna, har jag några få böcker att stödja
> mig på: Binda böcker själv av Anette Castenhag (1980)
>      Bind böckerna själv , pärm från Strömbergs förlag (1976)
>      Bokbinderi som hobby av Arthur W. Johnsson (1995) och
>      Handmade books av Kathy Blake (1997)
> Vad finns det mer att läsa, nytt halvgammalt eller antikvariskt?

_Bokbinderi som hobby_ har jag också. Förutom den har jag
_Amatörbokbinderi_ av Kerstin Key (1952, Wahlström & Widstrand).  Det
finns också en del bra information i _Boksamlaren_ av Mats
Christofferson (1991, Spektra), även om den boken täcker mycket mer än
bara bokbinderi (jag kan å andra sidan rekommendera resten av boken
också).

Jag har också börjat samla lite bokbinderiinformation på nätet (se
http://www.lysator.liu.se/~unicorn/bokbinderi/), men är så länge är
det rätt kortfattat.

Hans