[Bokbinderi] Inköpsställen och lite annan

Hans Persson unicorn at lysator.liu.se
Thu May 3 13:15:21 CEST 2001

"Peter Löf" <peter at teknikarv.nu> writes:

> Vilka leverantörer finns det av utrustning och förbrukningsmaterial
> till bokbindare i landet? (Alltså allt från tråd till skärmaskiner.)

Jag har handlat från

    Bokbinderi & hobby HB
    Gräsholmsvägen 12
    Strömtorp
    693 34 Degerfors
    0586-409 90

Jag kan för övrigt passa på att påpeka att jag hittade adressen via
den här listans arkiv som man hittar på

    http://lists.lysator.liu.se/pipermail/bokbinderi/

Det finns tyvärr inte så mycket i arkivet än, eftersom det inte är så
mycket trafik på listan. Kan alla redan allting?

Själv ska jag testa min hemsnickrade häftlåda i kväll. Den är inte så
vacker, men den borde fungera.

När jag ändå skriver kan jag också passa på att undra om någon har
några tips på hur man kan ordna till så att man kan slå fals hemma
själv. Jag har inte lyckats lista ut hur jag ska kunna spänna fast en
bok än så att jag kan göra det med den utrustning jag har. Jag
lyckades fixa till så att jag kunde såga spår för bindgarnet genom att
lägga boken mellan två spånskivor så att ryggen stack ut lite och
sedan hålla ihop spånskivorna (som alltså var större än boken) med ett
par tvingar. Det känns dock inte som om den konstruktionen är stabil
nog för att kunna slå fals med.

Hans