[Bokbinderi] Trasiga klotryggar

Hans Persson unicorn at lysator.liu.se
Sat Jun 2 20:50:11 CEST 2001

Jag har några böcker där klotryggen spruckit i ena kanten så ryggen
hänger lös och sticker rakt ut i rummet när boken står i bokhyllan.  I
övrigt är skicket rätt bra, så jag har egentligen ingen större lust
att binda om boken (och dessutom vill jag helst ha kvar trycket på
ryggen).

Rimligen borde det gå att klistra fast en tunn remsa av något (papper?
klot?) på insidan av den tunna remsa klot som sitter fast på ena
sidan, och sedan när det torkat klistra resten av remsan och trycka
fast den lösa klotryggen mot denna.

Är detta rätt metod, och vilket material bör jag göra min
lagningsremsa av? Något annat jag ska tänka på?

Hans