[Bokbinderi] relief i pärmen

Hans Persson unicorn at lysator.liu.se
Thu Jan 25 21:13:33 CET 2001

Åke Isaksson <ake.isaksson at telia.com> writes:

> - gör pärmed av 2 mm papp.  skär till en papp lika stor i tjocklek
> 5,5 - 1 mm.  I denna skör man ut t ex ett rektangulärt eller
> cirkulärt hål. Limma sedan gfast den på den tjockare pappen.  När
> man så klär över pärmen med överdragspapper eller klot pressar man
> ner detta i fördjupningen med falsben.  Detta är en bra metod om man
> t ex vill lägga in en del av ett äldre omslag från en haftad bok när
> man binder om den

Jag misstänker att den här metoden kommer att passa mig bättre, även
om jag inte är intresserad av att rädda ett gammalt omslag (det finns
inte ens kvar). Boken det är fråga om är en gammal krigsroman från
1918 som utspelar sig i gränslandet Finland-Ryssland. Eftersom den
heter "Vita gardet mot röda gardet" tänkte jag att det passade att
binda in den i rött och vitt, och med tanke på platsen funderade jag
på om man kunde få till hammaren och skäran nedsänkt i frampärmen.
Jag tror att det skulle kunna bli snyggt. Helst skulle jag vilja få
till att botten på reliefen har en färg medan resten av omslaget har
en annan. Går det att ordna?

Det räcker ju i så fall inte med att bara klä med klot och pressa
ner. Jag betvivlar att det går att få det snyggt att klä med klot och
sedan klippa ut mönstret i ett annat klot och limma fast i det
nedsänkta.  Dels blir det svårt att få formen exakt likadan på
reliefen och klotbiten, dels kommer kanten på klotbiten nog inte att
bli snygg.

Finns det någon lösning på detta, tro?

Hans