[Bokbinderi] Hejsan

Hans Persson unicorn at lysator.liu.se
Wed Feb 7 13:10:40 CET 2001

Thomas Nyman <thomas at bostaden.swedlaw.com> writes:

> Hej
> Efter att ha anmält mig till listan tänkte jag skicka en rad. Jag
> har nyligen börjat med bokbinderi och håller på att försöka skaffa
> nödvändig utrustning. Jag har funnit ett företag i England som man
> kan beställa bra saker ifrån. Är det någon som har lite uppgifter om
> var man kan hitta material i sverige??

Jag beställde nyligen från ett ställe som heter "Bokbinderi och hobby"
i Degerfors. Det drivs av en Anders Strand. Jag har inte adressen här
på jobbet, men när jag skulle ha tag i honom första gången ringde jag
nummerupplysningen och frågade efter Anders Strand i Degerfors. Det är
väl inte så stort, antar jag.

Jag fick prylarna häromdagen, men har inte hunnit göra någonting mer
än att packa upp det.

Jag tänkte också försöka binda lite hemma så gott det går, och jag
tror att jag kommer att klara av de flesta moment men det blir några
saker kvar där jag kommer att bli tvungen att utnyttja den lokala
föreningens utrustning.

 * Jag kommer inte att kunna skära rent marginaler hemma. Att jobba
   med hyvel låter bökigt och riskabelt, och en skärmaskin ligger
   långt utanför budgeten både vad det gäller pengar och utrymme.

 * En bra press vore trevligt, men det får vänta. Tills vidare ska jag
   nog klara mig med Nordisk Familjebok. ;-)

 * Jag har ingen möjlighet att ordna tryck på ryggarna själv.

En annan sak som är praktiskt med föreningens lokaler är naturligtvis
att det finns mängder av papper och klot i olika färger tillgängligt.
Om man ska jobba hemma så måste man planera mycket mer för att ha det
man behöver tillgängligt.

Å andra sidan passar vissa saker väldigt bra att göra hemma. Det
fungerar till exempel utmärkt att sitta och pilla loss häften ur en
bok och ta bort limrester framför TV:n. Det är ett jobb som man klarar
nästan utan att titta på vad man gör alls. ;-)

Hans