[Bokbinderi] SV: [Bokbinderi] Hjälp!

Håkan Sylvan tcj770g at tninet.se
Sat Aug 4 11:55:04 CEST 2001

Hej Viktoria!
Kul att du är intresserad av bokbindaryrket. Det finns olika kurser som dom olika amatörbokbindarsällskapen ordnar om du bara vill pröva på och se vad det egentligen innebär att binda böcker. Utbildningen i Leksand är två-årig och läraren heter Manne Dahlstedt. Under dom två åren får man en gedigen utbildning i hantverksbokbinderi, främst i frank och tysk teknik. Det finns även en gesällutbildning i Helsingborg som startar i höst (trot jag) men den vet jag inte så mycket om. Vänd dig till Grafiska Museet i Helsingborg för mer information. Lycka till!
Hälsningar Camilla Sylvan